עבודת החקר שלי עוסקת בכוכבי הפסטיגלים כגיבורי תרבות, ובדרך שהם עשו עד שהגיעו להופיע בבמה הגדולה בארץ. בחרתי להתמקד בקשר שבין הדרך שהם עשו לבין איכותם כגיבורי תרבות.
בתחילת עבודת החקר שלי חשבתי מה יהיו המסקנות והתוצאות שאליהם אגיע בעבודתי. לפני שחקרתי האם הדרך שעושים כוכבי הפסטיגל משפיעה על איכותם, חשבתי שאגלה שיש שינוי דרסטי מאוד בין הדרך שעשו הכוכבים בעבר לכוכבים היום. חשבתי שבשנים האחרונות השתתפו בפסטיגל יותר כוכבים אשר התפרסמו באמצעות ריאליטי ורשתות חברתיות מאשר הכמות שגיליתי.
בשנים האחרונות הצטרף ללקסיקון שלנו המונח "פליטי ריאליטי" אשר מתייחס לאנשים אשר השתתפו בפורמט ריאליטי כזה או אחר. חלק מהפליטי ריאליטי נעלמים אך חלקם מאוד מצליחים, לדוגמא אלירז שדה, לאון שניידרובסקי, לירון רביבו ועוד. בעקבות זאת המסקנה שלי הייתה שבגלל הריבוי בתוכניות הריאליטי שמשודרות ובכמות הפליטי ריאליטי שמצליחים בעולם הבידור, יהיו הרבה פליטי ריאליטי שיצליחו להגיע לבמת הפסטיגל שנחשב כיום כמופע ילדים הכי מצליח בארץ.
בנוסף לכך בזמן האחרון אנחנו שומעים על כוכבי אינטסגרם ורשתות חברתיות אחרות המצליחים להתפרסם בקנה מידה מאוד גדול כמו נטע אלחימיסטר, אנה זק, סטפן ועוד. לכן הסקתי מכך שבמיוחד כי בדרך כלל הקהל יעד של כוכבי הרשתות החברתיות הם בני נוער וילדים רבים מהם יצליחו להגיע לבמת הפסטיגל.
אמנם אני ציפיתי למספרים גדולים יותר בקרב כוכבי הפסטיגל שהתפרסמו בעזרת רשתות חברתיות וריאליטי אך לא טעיתי כשחשבתי שיש כוכבי פסטיגל שאכן התפרסמו בדרכים אלו.
ריאליטי ורשתות חברתיות הן מקפצה מהירה לפרסום וחשיפה בפני קהל גדול לכן בגלל שדרך הפרסום היא מאוד מהירה ומיידית רציתי לראות האם דבר זה משפיע על איכותם.
בנוסף הופתעתי לגלות שמה שנחשב פעם כדרך איכותית לפרסום כמו לימודי משחק או להקות צבאיות זה משהו שהוא עדיין רלוונטי וניתן לראות שעדיין יש כוכבים אשר התפרסמו בדרך המסורתית יותר והפחות מיידית.
לפי המחקר שלי ניתן לראות שבפסטיגל של שנת 2017 כל הגורמים שבדקתי שהם- לימודי משחק, להקות צבאיות, יוצאי ריאליטי וכוכבי רשת מתקרבים להיות שווים ביניהם באחוזים לעומת שנים קודמות שבהן היו הפרשים גדולים יותר, בנוסף פסטיגל 2017 הוא הפסטיגל הראשון שמופיעים בו כוכבי רשת. מכאן ניתן להסיק שכוכבי רשת זה עניין שהתחיל להתפתח רק בתקופה האחרונה ולכן הוא אינו מפותח מספיק ואין עדיין כמות גדולה של כוכבי רשת מצליחים. אני צופה שבעתיד אנו נראה הרבה יותר כוכבי רשת אשר מצליחים ומגיעים לבמות גדולות כמו במת הפסטיגל.
ניתן לראות שעם השנים מתאימים את הפסטיגלים לכוכבים החמים באותה תקופה, למשל פעם הכוכבים היו אנשים שלמדו תיאטרון ושירתו בלהקות צבאיות ולכן בפסטיגלים התקיימה תחרות שירה, התחרות התבטלה בשנת 2015. בשנת 2000 למשל נושא הפסטיגל היה צעצועים שזה הוא נושא המותאם לילדים ולעומת זאת בשנת 2017 נושא הפסטיגל היה "סטורי של פסטיגל" ואוטומטית נושא זה מתקשר לרשתות חברתיות ולכוכבי הרשת.
לפי דעתי זה שהרבה כוכבים מתפרסמים דרך הרשת הוא אינו דווקא דבר רע אבל הוא הופך לרע ברגע שכל הפוקוס והנושא הוא הרשת כמו בשנת 2014 שיצא שיר הסלפי שעורר מהומה בקרב הורים רבים.
לכן אני חושבת שלא תמיד יש קשר ישיר בין דרך הפרסום לבין איכותם של הכוכבים אך בהחלט לדרך הפרסום יש השפעה על המסר שהכוכבים מעבירים איתם. אך האנושות מתקדמת ואיתה דרכי הפרסום משתנות. אני חושבת שדרך הפרסום המסורתית היא הרבה יותר מוערכת מפני שבדרך זו האדם עובד קשה יותר וזמן רב יותר על מנת להשיג את מטרתו והוא מתמקצע בתחום מסויים. בעוד אדם שהתפרסם דרך ריאליטי או רשת חברתית הוא אינו השקיע את אותו מאמץ והוא יותר חובבני בתחום בו הוא עוסק דבר הפוגע באיכותו. בנוסף הריבוי בכוכבי רשתות חברתיות יכול לגרום לילדים לחשוב שלהיות מפורסם זה העיקר ולא חשובה הדרך וההשקעה ואני חושבת שככוכבי פסטיגלים הם דמות שהיא גיבור תרבות והיא סוכן חיברות ראשוני לילדים לכן כאשר מועבר מסר כזה דבר זה פוגע בעיני באיכותם כגיבורי תרבות.
הדילמה שלי היא: מה יותר חשוב בקריירה של אמן האיכות או הפרסום? ערכים אלו הם ערכים מתנגשים. האם הקהל אשר צופה באמן צריך לשים דגש על הדרך בה הוא התפרסם וכיצד הוא הגיע לעסוק במה שהוא עוסק כיום או שמה שחשוב זה כמה הוא מפורסם, גדול ומצליח? מכאן גזרתי את שאלת המחקר שלי שהיא "האם הדרך שעושים כוכבי הפסטיגל משפיעה על איכותם?".
בתחילת עבודת החקר שלי חשבתי מה יהיו המסקנות והתוצאות שאליהם אגיע בעבודתי. לפני שחקרתי האם הדרך שעושים כוכבי הפסטיגל משפיעה על איכותם, חשבתי שאגלה שיש שינוי דרסטי מאוד בין הדרך שעשו הכוכבים בעבר לכוכבים היום. חשבתי שבשנים האחרונות השתתפו בפסטיגל יותר כוכבים אשר התפרסמו באמצעות ריאליטי ורשתות חברתיות מאשר הכמות שגיליתי.
בשנים האחרונות הצטרף ללקסיקון שלנו המונח "פליטי ריאליטי" אשר מתייחס לאנשים אשר השתתפו בפורמט ריאליטי כזה או אחר. חלק מהפליטי ריאליטי נעלמים אך חלקם מאוד מצליחים, לדוגמא אלירז שדה, לאון שניידרובסקי, לירון רביבו ועוד. בעקבות זאת המסקנה שלי הייתה שבגלל הריבוי בתוכניות הריאליטי שמשודרות ובכמות הפליטי ריאליטי שמצליחים בעולם הבידור, יהיו הרבה פליטי ריאליטי שיצליחו להגיע לבמת הפסטיגל שנחשב כיום כמופע ילדים הכי מצליח בארץ.
בנוסף לכך בזמן האחרון אנחנו שומעים על כוכבי אינטסגרם ורשתות חברתיות אחרות המצליחים להתפרסם בקנה מידה מאוד גדול כמו נטע אלחימיסטר, אנה זק, סטפן ועוד. לכן הסקתי מכך שבמיוחד כי בדרך כלל הקהל יעד של כוכבי הרשתות החברתיות הם בני נוער וילדים רבים מהם יצליחו להגיע לבמת הפסטיגל.
אמנם אני ציפיתי למספרים גדולים יותר בקרב כוכבי הפסטיגל שהתפרסמו בעזרת רשתות חברתיות וריאליטי אך לא טעיתי כשחשבתי שיש כוכבי פסטיגל שאכן התפרסמו בדרכים אלו.
ריאליטי ורשתות חברתיות הן מקפצה מהירה לפרסום וחשיפה בפני קהל גדול לכן בגלל שדרך הפרסום היא מאוד מהירה ומיידית רציתי לראות האם דבר זה משפיע על איכותם.
בנוסף הופתעתי לגלות שמה שנחשב פעם כדרך איכותית לפרסום כמו לימודי משחק או להקות צבאיות זה משהו שהוא עדיין רלוונטי וניתן לראות שעדיין יש כוכבים אשר התפרסמו בדרך המסורתית יותר והפחות מיידית.
לפי המחקר שלי ניתן לראות שבפסטיגל של שנת 2017 כל הגורמים שבדקתי שהם- לימודי משחק, להקות צבאיות, יוצאי ריאליטי וכוכבי רשת מתקרבים להיות שווים ביניהם באחוזים לעומת שנים קודמות שבהן היו הפרשים גדולים יותר, בנוסף פסטיגל 2017 הוא הפסטיגל הראשון שמופיעים בו כוכבי רשת. מכאן ניתן להסיק שכוכבי רשת זה עניין שהתחיל להתפתח רק בתקופה האחרונה ולכן הוא אינו מפותח מספיק ואין עדיין כמות גדולה של כוכבי רשת מצליחים. אני צופה שבעתיד אנו נראה הרבה יותר כוכבי רשת אשר מצליחים ומגיעים לבמות גדולות כמו במת הפסטיגל.
ניתן לראות שעם השנים מתאימים את הפסטיגלים לכוכבים החמים באותה תקופה, למשל פעם הכוכבים היו אנשים שלמדו תיאטרון ושירתו בלהקות צבאיות ולכן בפסטיגלים התקיימה תחרות שירה, התחרות התבטלה בשנת 2015. בשנת 2000 למשל נושא הפסטיגל היה צעצועים שזה הוא נושא המותאם לילדים ולעומת זאת בשנת 2017 נושא הפסטיגל היה "סטורי של פסטיגל" ואוטומטית נושא זה מתקשר לרשתות חברתיות ולכוכבי הרשת.
לפי דעתי זה שהרבה כוכבים מתפרסמים דרך הרשת הוא אינו דווקא דבר רע אבל הוא הופך לרע ברגע שכל הפוקוס והנושא הוא הרשת כמו בשנת 2014 שיצא שיר הסלפי שעורר מהומה בקרב הורים רבים.
לכן אני חושבת שלא תמיד יש קשר ישיר בין דרך הפרסום לבין איכותם של הכוכבים אך בהחלט לדרך הפרסום יש השפעה על המסר שהכוכבים מעבירים איתם. אך האנושות מתקדמת ואיתה דרכי הפרסום משתנות. אני חושבת שדרך הפרסום המסורתית היא הרבה יותר מוערכת מפני שבדרך זו האדם עובד קשה יותר וזמן רב יותר על מנת להשיג את מטרתו והוא מתמקצע בתחום מסויים. בעוד אדם שהתפרסם דרך ריאליטי או רשת חברתית הוא אינו השקיע את אותו מאמץ והוא יותר חובבני בתחום בו הוא עוסק דבר הפוגע באיכותו. בנוסף הריבוי בכוכבי רשתות חברתיות יכול לגרום לילדים לחשוב שלהיות מפורסם זה העיקר ולא חשובה הדרך וההשקעה ואני חושבת שככוכבי פסטיגלים הם דמות שהיא גיבור תרבות והיא סוכן חיברות ראשוני לילדים לכן כאשר מועבר מסר כזה דבר זה פוגע בעיני באיכותם כגיבורי תרבות.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה